Close
Nemáte žiadne položky vo vašom nákupnom košíku.
Hľadanie

Ako spoznať kvalitný bicykel

Výrobcov bicyklov je v dnešnej dobe naozaj veľa a na každom z nich je, čo bude jeho bicykel robiť kvalitným bicyklom.

 

3 veci, na ktoré sa určite musíte pozrieť: 

 

1. vidlice 

Zdvih vidlice

- Jedna z dôležitých vlastností vidlice je zdvih. POZOR - malý zdvih neznamená, že je vidlica zlá.

0 mm zdvih

(pevná vidlica) – cestné a gravel bicykle, u lacnejších je vidlica hliníková, u drahších je karbónová

60-80 mm zdvih

krosové a trekingové bicykle – u týchto typov nie je potrebný úplne vysoký zdvih - nepočíta sa s veľkým prevýšením terénu - vidlica je ľahšia

80-120 mm zdvih

ideálny a najčastejší u horských bicyklov je 100 mm zdvih

120-140 mm zdvih

geometria bicykla už nie je úplne ideálna na bežnú jazdu, skôr na trialy a jazdu v teréne

140-180 mm zdvih

bicykle s touto vidlicou sú určené na ťažké trialy, skoky, zjazdy v extrémnom teréne

Jadro vidlice

- Odpružené vidlice fungujú každá na trošku inom systéme. Zjednodušene povedané, používa sa kombinácia pružina, olej, vzduch. U najlacnejších je pružina, potom sa pridáva olej (olejové patróny) a u lepších je to navyše kombinácia vzduchu, kedy sa dá vidlica presne nafúkať (natlakovať) na váhu jazdca.

- Vzduchovú vidlicu podľa obrázka väčšinou nespoznáte, ale v špecifikáciách bude uvedené pri type vidlice slovíčko „Air“ = vzduch napr. „Vidlica 29" ROCKSHOX RCN 1 1/8" SoloAir 100 remote čierna“.

Zamykanie vidlice

- Ďalšou vlastnosťou vidlice je jej zamykanie. Buďto je vidlica uzamykateľná z riadidiel (z jednej "nohy" vidlice je vyvedené lanko na riadidlá a za jazdy môžete ovládať zamykanie a odomykanie vidlice), ďalej môže byť vidlica uzamykateľná z "korunky" (tzn. Musíte sa zohnúť a na vidlici manuálne otočiť na polohu zamknuté). Posledný a najlacnejší variant je, že sa vidlica nedá uzamknúť.

- Odporúčame sa radšej opýtať, nemusí to byť vždy zreteľné z obrázku.

2. Brzdy

Kotúčové

POZOR - nie sú kotúče ako kotúče. Kotúčové brzdy delíme na hydraulické a mechanické.

- Mechanické sú lacnejším variantom. Fungujú na princípe lanka, stlačí sa brzdová páka na riadidlách a brzdové doštičky stlačia kotúč.

- Hydraulické sú od brzdovej páky na riadidlách až po brzdové doštičky prepojené hadičkou s brzdovou kvapalinou. Výhodou hydraulických bŕzd je lepší brzdný účinok a nutnosť menšieho vyvinutia sily na brzdovú páku.

Ráfkové

- V dnešnej dobe už sa ráfkové brzdy na krosové a horské bicykle nedávajú a keď už, tak len na tie najlacnejšie modely. Výhodou je, že sú lacné, ale brzdný účinok je slabý a na mokro či vlhko ešte slabší.

- Niečo iné sú cestné bicykle, kde sú naozaj veľmi kvalitné ráfkové brzdy, navyše sú trošku inak konštruované.

- U detských bicyklov ráfkové brzdy nevadia, pretože sa tu nepočíta s vysokou hmotnosťou a rýchlosťou jazdca.

3. Komponenty

Pri jednotlivých komponentoch je to o niečo zložitejšie. Momentálne sú na trhu najrozšírenejšie značky Shimano a u drahších bicyklov značka SRAM. Každý výrobca má komponenty ako je prehadzovačka, prešmykovač, brzdy atď. zoradené podľa ceny. Lacnejšie komponenty sa dávajú na lacnejšie bicykle, pretože sa u nich predpokladá nižšia prevádzková záťaž, než u bicyklov určených na pretekanie, a teda bez problémov vydržia.

SHIMANO:

OZNAČENIEPOPIS
Shimano XTRpre závodné použitie, veľmi drahé, odľahčené, nemusia mať najlepšiu životnosť
Shimano XTveľmi kvalitná sada aj pre závodné použitie, vyššia cena, uspokojí aj náročných jazdcov
Shimano SLXkvalitná sada pre bicykle so zameraním na enduro a maratóny
Shimano Deoresada komponentov solídnej úrovne aj pre pretekanie
Shimano Alivioosvedčená rada športových a turistických komponentov, nevhodná na preteky
Shimano Acerarada turistických komponentov s dobrou funkčnosťou
Shimano Altusnižšia rada komponentov
Shimano Tourneyzákladná rada komponentov - detské bicykle, základné elektro bicykle
  • Prehadzovačka by mala byť kvalitatívne v najvyššej rade alebo minimálne v rovnakej ako ostatné komponenty.

SRAM: 

Na lepších bicykloch sa dáva osadenie značky SRAM. Ich hlavným produktom je pohon 1x12 ("jednokotúč" vpredu a dvanásť koliesok vzadu). Vďaka "jednokotúču" vpredu nemusí byť na kolesách prešmykovač, teda sa zmenšuje aj náchylnosť na servis a v neposlednom rade aj hmotnosť.

OZNAČENIEPOPIS
SRAM GX Eaglenajvyššia rada pre špičkové bicykle
SRAM NX Eaglenajpoužívanejšie pomer cena / výkon - rada obľúbená na celoodpružených bicykloch a karbónových hardtailoch
SRAM SX Eagle základná rada od SRAM pre tých čo chcú pohon 1x12

SRAM má ešte radu nad GX s označením SRAM "X" ale toto osadenie sa dáva naozaj na špeciály, kedy tento pohon (kazeta, reťaz, kľuky, prehadzovačka) stojí 50-100 tisíc.

Veľkosť kolies

Veľkosť kolies, nemá vplyv na kvalitu bicykla, skôr môže ovplyvniť vlastnosti správania bicykla v prospech vášho individuálneho štýlu jazdy.

 

29“ kolesá

výhody

- lepšia válivosť (potom ako bicykel rozšliapete lepšie ide)

- lepšie prekonávanie prekážok (pri nabehnutí do výmoľa alebo na koreň, väčšie koleso lepšie túto prekážku prekoná)

nevýhody

- o trochu horšia manipulácia v ťažšom teréne

- o niečo väčšia váha

- bicykel je celkovo vyšší, menším postavám môže vadiť vyšší nástup

27,5“ kolesá

výhody

- rýchlejšie roztočenie kolies (keď potrebujeme zrýchliť)

- o niečo ľahší než 29“

- lepšia manipulácia v terénu (nižšie ťažisko)

nevýhody

- menšia válivosť

- menej vhodné pre vyššie postavy

- horšie prekonávanie jednorazových prekážok (väčší výmoľ, koreň...)

POZOR – všetky výhody a nevýhody sú pre normálneho užívateľa malé. Záleží, čo sa komu hodí k jeho postave. Zrátané a podčiarknuté - 29" bicykle vychádzajú z pohľadu jazdných vlastností lepšie preto sú v pomere 80% ku 20% obľúbenejšie.

Spravidla u menších napr. dámskych bicyklov sa väčšie 29" kolesá pod rám z technických dôvodov nezmestia, preto bývajú osadené kolesami 27,5".

Toto je základný prehľad, ktorý je potrebné zvážiť pri kúpe nového bicykla. Ak máte akékoľvek otázky, neváhajte nás kontaktovať. S výberom bicykla vám veľmi radi pomôžeme na našej prevádzke.