Výrobcov bicyklov je v dnešnej dobe naozaj veľa a na každom z nich je, čo bude jeho bicykel robiť kvalitným bicyklom.
- Jedna z dôležitých vlastností vidlice je zdvih. POZOR - malý zdvih neznamená, že je vidlica zlá.
0 mm zdvih | (pevná vidlica) – cestné a gravel bicykle, u lacnejších je vidlica hliníková, u drahších je karbónová |
60-80 mm zdvih | krosové a trekingové bicykle – u týchto typov nie je potrebný úplne vysoký zdvih - nepočíta sa s veľkým prevýšením terénu - vidlica je ľahšia |
80-120 mm zdvih | ideálny a najčastejší u horských bicyklov je 100 mm zdvih |
120-140 mm zdvih | geometria bicykla už nie je úplne ideálna na bežnú jazdu, skôr na trialy a jazdu v teréne |
140-180 mm zdvih | bicykle s touto vidlicou sú určené na ťažké trialy, skoky, zjazdy v extrémnom teréne |
- Odpružené vidlice fungujú každá na trošku inom systéme. Zjednodušene povedané, používa sa kombinácia pružina, olej, vzduch. U najlacnejších je pružina, potom sa pridáva olej (olejové patróny) a u lepších je to navyše kombinácia vzduchu, kedy sa dá vidlica presne nafúkať (natlakovať) na váhu jazdca.
- Vzduchovú vidlicu podľa obrázka väčšinou nespoznáte, ale v špecifikáciách bude uvedené pri type vidlice slovíčko „Air“ = vzduch napr. „Vidlica 29" ROCKSHOX RCN 1 1/8" SoloAir 100 remote čierna“.
- Ďalšou vlastnosťou vidlice je jej zamykanie. Buďto je vidlica uzamykateľná z riadidiel (z jednej "nohy" vidlice je vyvedené lanko na riadidlá a za jazdy môžete ovládať zamykanie a odomykanie vidlice), ďalej môže byť vidlica uzamykateľná z "korunky" (tzn. Musíte sa zohnúť a na vidlici manuálne otočiť na polohu zamknuté). Posledný a najlacnejší variant je, že sa vidlica nedá uzamknúť.
- Odporúčame sa radšej opýtať, nemusí to byť vždy zreteľné z obrázku.
POZOR - nie sú kotúče ako kotúče. Kotúčové brzdy delíme na hydraulické a mechanické.
- Mechanické sú lacnejším variantom. Fungujú na princípe lanka, stlačí sa brzdová páka na riadidlách a brzdové doštičky stlačia kotúč.
- Hydraulické sú od brzdovej páky na riadidlách až po brzdové doštičky prepojené hadičkou s brzdovou kvapalinou. Výhodou hydraulických bŕzd je lepší brzdný účinok a nutnosť menšieho vyvinutia sily na brzdovú páku.
- V dnešnej dobe už sa ráfkové brzdy na krosové a horské bicykle nedávajú a keď už, tak len na tie najlacnejšie modely. Výhodou je, že sú lacné, ale brzdný účinok je slabý a na mokro či vlhko ešte slabší.
- Niečo iné sú cestné bicykle, kde sú naozaj veľmi kvalitné ráfkové brzdy, navyše sú trošku inak konštruované.
- U detských bicyklov ráfkové brzdy nevadia, pretože sa tu nepočíta s vysokou hmotnosťou a rýchlosťou jazdca.
Pri jednotlivých komponentoch je to o niečo zložitejšie. Momentálne sú na trhu najrozšírenejšie značky Shimano a u drahších bicyklov značka SRAM. Každý výrobca má komponenty ako je prehadzovačka, prešmykovač, brzdy atď. zoradené podľa ceny. Lacnejšie komponenty sa dávajú na lacnejšie bicykle, pretože sa u nich predpokladá nižšia prevádzková záťaž, než u bicyklov určených na pretekanie, a teda bez problémov vydržia.
OZNAČENIE | POPIS |
Shimano XTR | pre závodné použitie, veľmi drahé, odľahčené, nemusia mať najlepšiu životnosť |
Shimano XT | veľmi kvalitná sada aj pre závodné použitie, vyššia cena, uspokojí aj náročných jazdcov |
Shimano SLX | kvalitná sada pre bicykle so zameraním na enduro a maratóny |
Shimano Deore | sada komponentov solídnej úrovne aj pre pretekanie |
Shimano Alivio | osvedčená rada športových a turistických komponentov, nevhodná na preteky |
Shimano Acera | rada turistických komponentov s dobrou funkčnosťou |
Shimano Altus | nižšia rada komponentov |
Shimano Tourney | základná rada komponentov - detské bicykle, základné elektro bicykle |
Na lepších bicykloch sa dáva osadenie značky SRAM. Ich hlavným produktom je pohon 1x12 ("jednokotúč" vpredu a dvanásť koliesok vzadu). Vďaka "jednokotúču" vpredu nemusí byť na kolesách prešmykovač, teda sa zmenšuje aj náchylnosť na servis a v neposlednom rade aj hmotnosť.
OZNAČENIE | POPIS |
SRAM GX Eagle | najvyššia rada pre špičkové bicykle |
SRAM NX Eagle | najpoužívanejšie pomer cena / výkon - rada obľúbená na celoodpružených bicykloch a karbónových hardtailoch |
SRAM SX Eagle | základná rada od SRAM pre tých čo chcú pohon 1x12 |
SRAM má ešte radu nad GX s označením SRAM "X" ale toto osadenie sa dáva naozaj na špeciály, kedy tento pohon (kazeta, reťaz, kľuky, prehadzovačka) stojí 50-100 tisíc.
Veľkosť kolies, nemá vplyv na kvalitu bicykla, skôr môže ovplyvniť vlastnosti správania bicykla v prospech vášho individuálneho štýlu jazdy.
výhody - lepšia válivosť (potom ako bicykel rozšliapete lepšie ide) - lepšie prekonávanie prekážok (pri nabehnutí do výmoľa alebo na koreň, väčšie koleso lepšie túto prekážku prekoná) | nevýhody - o trochu horšia manipulácia v ťažšom teréne - o niečo väčšia váha - bicykel je celkovo vyšší, menším postavám môže vadiť vyšší nástup |
výhody - rýchlejšie roztočenie kolies (keď potrebujeme zrýchliť) - o niečo ľahší než 29“ - lepšia manipulácia v terénu (nižšie ťažisko) | nevýhody - menšia válivosť - menej vhodné pre vyššie postavy - horšie prekonávanie jednorazových prekážok (väčší výmoľ, koreň...) |
POZOR – všetky výhody a nevýhody sú pre normálneho užívateľa malé. Záleží, čo sa komu hodí k jeho postave. Zrátané a podčiarknuté - 29" bicykle vychádzajú z pohľadu jazdných vlastností lepšie preto sú v pomere 80% ku 20% obľúbenejšie.
Spravidla u menších napr. dámskych bicyklov sa väčšie 29" kolesá pod rám z technických dôvodov nezmestia, preto bývajú osadené kolesami 27,5".
Toto je základný prehľad, ktorý je potrebné zvážiť pri kúpe nového bicykla. Ak máte akékoľvek otázky, neváhajte nás kontaktovať. S výberom bicykla vám veľmi radi pomôžeme na našej prevádzke.